Een paar overtochtjes over het Noordhollandsch Kanaal leiden tot een vette factuur van honderden euro’s van de provincie. Wat is er mis met het nieuwe betalingssysteem op het pontje bij Het Schouw? „Ik kreeg een rekening van 400 euro. Ik schrok me kapot”, vertelt een gedupeerde in het Noordhollands Dagblad.

Automobilisten betalen 95 eurocent voor de overtocht bij Het Schouw en fietsers 25 eurocent. Dat moest voorheen allemaal direct cash afgerekend worden en dat leverde soms best een gedoe op. Portemonnees moesten getrokken worden, los geld nageteld en wisselgeld moest worden teruggegeven. Dus werd er enthousiast gereageerd op het plan van de provincie afgelopen mei om het voor vaste gebruikers van de pont anders te gaan doen.

Er werd een systeem ingevoerd waarbij niet iedere overtocht meer apart betaald hoefde te worden. In plaats daarvan zou een elektronisch vignet registreren hoe vaak je gebruik maakt van de pont en iedere maand zou er dan een factuur gestuurd worden om zo de gemaakte overtochten achteraf te betalen. Maar dat pakte voor Sandra Buitendam uit Broek in Waterland niet echt goed uit.

Verlate facturen en hoe bedragen

De eerste factuur kwam maar niet en toen hij uiteindelijk toch op de mat viel bleek het bedrag nogal aan de hoge kant. De factuur had betrekking op de laatste drie weken van het tweede kwartaal en bedroeg €57,60. Voor twee keer per week een overtocht maken is dat best veel, maar gebrek aan een specificatie op het factuur maakte het ook nog eens onmogelijk om te kunnen zien wat en wanneer er nu exact iets in rekening was gebracht.

Sandra stuurde een mail met het verzoek om alsnog een specificatie van de rekening toe te sturen, maar daar kreeg ze geen enkele reactie op. Wel ontving ze een week later de rekening voor kwartaal drie en deze bedroeg ruim 160 euro. Ook zonder specificatie was wel duidelijk dat dat niet kon kloppen, dus nam ze contact op met de provincie. Er bleek, zo werd haar medegedeeld, dat er inderdaad iets mis was gegaan en dat er aan gewerkt werd om het op te lossen. Het deed Sandra besluiten om het vignet voorlopig maar uit haar auto te halen en weer gewoon contant per overtocht te betalen.

De ervaring van Sandra staat niet opzicht en het blijkt nog erger te kunnen. Linda Feltkamp, eveneens uit Broek in Waterland, maakt voor haar werk gemiddeld een of twee keer per week de overtocht met de pont. Ook bij haar liet de eerste factuur lang op zich wachten en bedroeg deze 150 euro. Maar van de rekening van 400 euro voor het derde kwartaal schrok ze zich pas echt kapot. Toen zij aan de bel trok bij de provincie kreeg ze te horen dat ze waarschijnlijk het factuur had gekregen die voor iemand anders bedoeld was. Er gaan echter ook verhalen dat het apparaat dat het signaal van de elektronische vignetten oppikt, ook signalen oppikt als je enkel in de buurt van de pont bent en de overtocht niet maakt. Het zou zelfs kunnen zijn dat het signalen van andere weggebruikers in de buurt met een vergelijkbaar vignet oppakt.

Waar de oorzaak ook ligt, de provincie is zich er nu in ieder geval bewust van dat er iets helemaal fout zit. Zowel Sandra als Linda kregen vorige week een excuusbericht en hoeven de facturen ook niet te betalen. In januari zullen zij nieuwe rekeningen ontvangen die dan, als het goed is, wel in orde zijn.

Het zit hem in de punten en komma’s

Woordvoerster van de provincie Harriët Wijker heeft inmiddels aan het Noordhollands Dagblad laten weten dat ze in ieder geval de oorzaak van de hoge facturen hebben gevonden. Het blijkt allemaal in de punten en komma’s te zitten. Er zouden twee systemen naast elkaar in werking zijn. Het ene werkt met een punt als decimaalteken en het andere met een komma. Hierdoor kan 0,25 opeens 2,50 worden of zelfs 25,00. De fout lijkt inmiddels verholpen, maar om daar zeker van te zijn wordt dat eerst in praktijk getest. Daarom zullen er dit jaar geen nieuwe rekeningen meer worden verstuurd.