De pont bij Ilpendam blijft in elk geval nog de rest van dit jaar varen in zijn huidige vorm en met de huidige bemanning. Voor de periode daarna liggen alle opties weer open, inclusief een kleiner pontje voor alleen fietsers en voetgangers en de bouw van een brug. Dat schrijft het college van B en W van Waterland in een memo aan de gemeenteraad, zo meldt het Noordhollands Dagblad.
Het voortbestaan van de pont over het Noordhollands Kanaal vormt al tientallen jaren een onderwerp van discussie. De kosten voor het in de vaart houden zijn voor de gemeentes Waterland en Landsmeer vaak moeilijk op te hoesten. Bovendien vinden beide partijen dat de pont, voornamelijk in gebruik door recreanten, eigenlijk een regionale aangelegenheid is en zij dus niet alleen op zouden moeten draaien van de kosten.
Toen de gemeentes vorig jaar dreigden met het stopzetten van de financiering, zorgde dat voor een behoorlijk protest van de gebruikers van de pont. Ook politici en de Dorpsraad Ilpendam kwamen ertegen in verzet. Dat had succes, want met Vera Aikens als nieuwe pontbaas en een aantal nieuwe financiers bleef de pont in de vaart. Zo betalen de provincie, Rijkswaterstaat en Vervoerregio Amsterdam sindsdien mee, waardoor de gemeenten Waterland en Landsmeer ieder nog maar 8500 euro hoeven mee te betalen, waar dat voorheen 40.000 euro per gemeente was.
Tot aan het einde van dit jaar zal de pont dus blijven varen, maar inmiddels zijn de geldschieters wel zoekende om de kosten op lange termijn te drukken. Volgens het college van B en W van de gemeente Waterland werkt de provincie momenteel diverse scenario’s uit van vlotbrug of kleinere pont tot brug.
Naar verwachting zal aan het einde van dit jaar meer duidelijkheid komen over de toekomst van de pont.