De Westerweg in Warder is vandaag enige tijd gestremd geweest, doordat er ter hoogte van nummer 1 een vrachtwagen in de berm vast was komen te zitten. Middels een grote kraan moest eerst de belading van de wagen gehaald worden, alvorens de vrachtwagen uit de berm gehaald kon worden. Al met al heeft het ruim een uur geduurd eer de weg weer vrij was.
Een bewoonster van de Westerweg laat weten dat het niet de vraag was óf er een keer een grote wagen vast zou komen te zitten, maar wanneer. De conditie van zowel de weg als de bermen is de laatste jaren flink achteruitgegaan op de Westerweg. Het asfalt brokkelt aan alle kanten af en de berm is op veel plaatsen helemaal stuk gereden met diepe kuilen tot gevolg. ‘Als het flink geregend heeft en je moet als voetganger de berm in om een auto te laten passeren, sta je soms tot halverwege je kuiten in de drek’, laat de bewoonster weten. ‘Bovendien is de weg ook eigenlijk veel te smal voor al het (zware) verkeer wat er dagelijks overheen rijdt’.
Er is door diverse bewoners al meermaals geklaagd over de slechte conditie van de weg en het gegeven dat de weg eigenlijk te smal is voor het dagelijkse verkeer (waaronder ook vrachtwagens en tractoren) dat er overheen rijdt. Lange tijd leek dit tegen dovemansoren. Nu lijkt het erop alsof het Hoogheemraadschap (de beheerder van de Westerweg) voornemens is de weg in de toekomst opnieuw te gaan asfalteren en een nieuwe betonrand in de berm aan te brengen. De bewoonster van de Westerweg heeft zo haar twijfels over of dit het probleem gaat oplossen.
‘Die betonblokken liggen er even verderop de Westerweg ook aan beide kanten van de weg, maar dat haalt niet veel uit’, vertelt ze. ‘De grond is hier erg drassig en het verkeer wat er overheen moet zwaar. Waarschijnlijk zakken die blokken, net als de blokken die er nu liggen, binnen no time weer weg en dan zitten we weer met hetzelfde probleem. Het zou beter zijn om de weg gewoon een stukje breder te maken, zodat men niet steeds die berm in hoeft. Het liefst nog met een apart fiets-/voetpad ernaast, zodat fietsers en voetgangers er ook veilig kunnen fietsen en lopen’.