Boeren eisen meer solidariteit van de supermarkten die hun producten kopen. Door de stikstofregels zien ze hun marges namelijk verdampen en de druk vanuit supermarkten wordt steeds groter om voor een zo’n laag mogelijke prijs te produceren. “Anders dan kopen ze die melk wel bij een boer in Denemarken.”

Zeker vijftig boeren waren gisteren daarom richting het distributiecentrum van Albert Heijn gekomen om de toestroom van vrachtwagens stil te leggen. De boeren eisten een gesprek met de directie van de supermarktketen: “We moeten met elkaar om tafel om een oplossing te vinden”, vertelde Ad Baltus van Boeren in Actie Noord-Holland aan NH Nieuws.

Eerlijke prijs

“Ze hebben gewoon schijt aan je”, vertelde Koos van Twisk aan NH Nieuws. De loonwerker die zijn eigen boerenbedrijf heeft verkocht, was gisteren naar Zaandam gekomen omdat hij een eerlijke prijs wil voor boerenproducten. “Albert Heijn bepaalt de prijzen. Als wij onze producten niet voor die prijzen produceren, dan halen ze het wel ergens anders”, aldus Koos.

De directie van Albert Heijn heeft na het protest toegezegd met de boeren om tafel te gaan om van gedachten te wisselen over het probleem. Toch is de hoop op eerlijke prijzen bij veel boeren lang vervlogen. “Ik heb niet de illusie dat de wereld verandert”, vertelde melkveehouder Frans-Jan ter Beek uit Muiden. “Maar ik hoop wel dat het zorgt voor bewustwording. Nu bepalen we of er over tien jaar nog koeien in de wei staan.”

Nieuwe generatie

Ook de volgende generatie boeren, die al klaar staat om het bedrijf van hun ouders over te nemen maakt zich zorgen over de toekomst. “Boer zijn is het mooiste wat er is. Als dat niet meer kan dan moet ik bedenken wat ik dan wil worden. Ik heb geen idee”, vertelde de 17-jarige Remco Nelis. “Ik durf je ook niet te zeggen of ik over tien jaar nog boer ben”, voegt de 17-jarige Nick Westerneng toe.

Reactie Albert Heijn

Albert Heijn geeft aan dat ze maar weinig invloed heeft op de prijswerking. “Albert Heijn werkt met een relatief kleine groep boeren in Nederland. Daarbij werken we vaak met langlopende contracten, van generatie op generatie, in een gesloten keten met boeren, telers en de ketenpartijen die de eigen merken en het versassortiment van Albert Heijn verzorgen. Zo zorgen we voor zekerheid en stabiliteit zowel bij de boer als bij Albert Heijn. We werken bijvoorbeeld al zestig jaar samen met Bakker Barendrecht, die ons verbindt aan een vast telersnetwerk. Zestig procent van de telers die zijn aangesloten zijn dat al 20 jaar en veel zijn als ondernemers gestaag gegroeid.”

De discussie over de prijs moet volgens de supermarkt op een hoger niveau worden gevoerd. Volgens Albert Heijn komt dit omdat het grootste deel van de productie in Nederland wordt geëxporteerd. “De commerciële dynamiek en prijsvorming van producten vindt derhalve grotendeels buiten Nederland plaats. De invloed van Albert Heijn op het gemiddelde inkomen van de Nederlandse boer en teler is daarom gering.”

Bron: NH Nieuws