De VN4 bij de Westwal in 1999 / Foto: aangeleverd

Eind 2019 is in samenwerking met werf ‘De Hellege’ in Elburg een restauratieplan opgesteld voor de botter VN4 in de periode 2020 tot en met 2024. In 2020, 2022 en 2024 worden, steeds in de periode van half april tot eind mei
werkzaamheden uitgevoerd. Daardoor blijft het mogelijk om ook in die jaren deel te blijven nemen aan botterevenementen die vanaf begin juni tot en met eind september worden georganiseerd. Dagtochten varen vanuit Edam blijft hierdoor ook mogelijk.

Het gaat om zware houten delen van de botter die belangrijk zijn voor de stijfheid en sterkte. Het werk bouwt voort op de vernieuwing van het vlak in 2012 en 2014 en de aankoop van een stam eikenhout in 2015 om de berghouten, de lijfhouten en een aantal dekendelen te vervangen. In 2019 werden de drie achterste schotten van de visruimen vervangen, werd de trog geplaatst en de motor opnieuw ingebouwd. Nu komt het berghout van meer dan 700 cm. met de achterstuit aan BB aan de beurt. Daarna het boord
met de insteker aan SB. In 2022 het voorste hoofdschot samen met het lijfhout en een dekendeel aan BB. In 2024 het krophout met een dikte van 45 cm, de schildboorden en de bolders en dan zal ook de ankerspil worden teruggebracht.

Het plan was om dit jaar het berghout met de achterstuit en het achterboeisel aan BB te vervangen. Verder het boord met de insteker aan SB. Ook zou het achterhuisje met een deel van de staande doft en het dolboord meet achterboeisel worden vernieuwd. Door de coronacrisis kon de houthandel de benodigde krommers echter niet meer leveren. Gelukkig waren er nog twee krommers – een dekenpoot en een oplanger – op voorraad in Edam. Hierdoor kon het berghout wel worden aangepakt. Ook het hout voor de boorden en de insteker is op voorraad en voldoende aangedroogd om gebruikt te worden.

Subsidie

Op basis van het restauratieplan en de begroting werd subsidie aangevraagd en verkregen bij het Mondriaan Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds. Om toegang te verwerven tot de subsidieregeling van het Mondriaan Fonds werd de VN 4 als varend monument ingeschreven in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed (NRME). Daarbij kon dankbaar gebruik worden gemaakt van de informatie die werd verzameld over de visserijhistorie en de restauratiehistorie voor de tentoonstelling die in 2015 in Edam werd gehouden. Van de Rabobank Waterland werd een bijdrage ontvangen ter compensatie van de gemiste inkomsten als gevolg van de coronabeperkingen.

Ook de planning voor 2020 liep anders ten gevolge van de corona-beperkingen. Pas eind juni ging de werf weer open. Op 24 juli werd de
VN 4 van de botterwerf gehellingd, schoongespoten en door de 30 tons portalkraan in de timmerloods geplaatst. Verwacht wordt dat de
werkzaamheden begin september kunnen worden afgerond.