Naast basisscholen en middelbare scholen, zijn ook de lessen op veel ROC’s weer gestart. Langzaamaan tasten zij de mogelijkheden af van het aanbieden van praktijkonderwijs aan kleine groepen studenten. Ondanks dat het onderwijspersoneel blij is dat enkele lessen weer gegeven kunnen worden, zijn er ook twijfels. Kunnen leerlingen in de anderhalvemeter-omgeving wel genoeg praktijkervaring opdoen?

Met ingang van het nieuwe studiejaar is het mogelijk om weer meer onderwijsactiviteiten op de mbo-scholen te laten plaatsvinden. Wel zijn de nodige voorwaarden aan de verruiming verbonden. Zo moet aan de RIVM-voorschriften worden voldaan en de anderhalve meter afstand tussen leerlingen onderling en leerlingen en onderwijspersoneel worden gewaarborgd.

Uitdaging

Die onderlinge afstand is voor het praktijkonderwijs nog een hele uitdaging. Er is in de afgelopen weken door directie en docenten hard nagedacht hoe alles zo veilig mogelijk kan worden ingericht. Bijvoorbeeld bij de koksopleiding: “Op het moment dat er te weinig ruimte is, wordt gewerkt met een camera en scherm. Leerlingen kunnen dan vanaf hun eigen werkplek kijken hoe bijvoorbeeld de groente door de kok gesneden wordt”, vertelt Aad de Wit, voorzitter college van bestuur bij ROC Kop van Noord-Holland met scholen in Schagen en Den Helder.

Ook bij afdeling zorg is nagedacht over de nodige oplossingen om de anderhalve meter afstand tussen de leerlingen zo goed mogelijk te waarborgen. “Daar staan alle bedden netjes uit elkaar en wordt gewerkt met simulaties en poppen. Desgewenst wordt gebruik gemaakt van mondkapjes.”

Bij Het Horizon College, met locaties in Alkmaar, Hoorn, Heerhugowaard en Purmerend, is ook besloten de koppen bij elkaar te steken om te kijken hoe de anderhalve meter afstand zo goed mogelijk gewaarborgd kan worden. “Er wordt veelal met een halve bezetting gewerkt om de onderlinge afstand goed te kunnen behouden. Daarnaast wordt binnen de kappersopleiding gewerkt met oefenhoofden, zodat er geen modellen naar school hoeven te komen”, vertelt woordvoerder Erica Krijgsman.

Belang

Volgens Aad de Wit had het uitblijven van het aanbieden van praktijkonderwijs niet veel langer moeten duren. “Ik maakte mij de afgelopen tijd best wel zorgen. Digitaal was voor een korte periode oké, het was niet anders. Maar als het veel langer van kracht zou zijn, zou het wel de nodige achterstand bij de kinderen kunnen opleveren”, vertelt hij in alle eerlijkheid.

Ook docent Josephien Plaat, verbonden aan het ROC van Amsterdam, benadrukt het belang van praktijkonderwijs. “Vaardigheden leren is binnen het praktijkonderwijs ontzettend belangrijk. Het oefenen op elkaar, ervaringen uitwisselen, kijken hoe andere het doen. Het gaat hier echt om de interactie met elkaar.”

Bron: NH Nieuws / Foto voorpagina: © Facebook De Triade