Vanaf december 2027 gaat het metronetwerk op de schop. Metrolijnen 50 en 53 worden ‘aan elkaar gekoppeld’. Dat betekent dat reizigers die uit de richting van de Gaasperplas komen niet meer direct met lijn 53 naar het centrum kunnen. Er is dan een overstap nodig op halte Van der Madeweg. Lijn 50 zal niet meer richting Gein rijden, maar juist richting Gaasperplas.

In de huidige situatie zijn er vijf metrolijnen. Vanwege de zogenoemde ‘ontvlechting’ moet er een lijn verdwijnen. Er rijden momenteel drie metrolijnen door de ‘Oostbuistunnel’ en dat is te veel volgens Vervoerregio. Ze stellen dat het van belang is dat er één van de drie wordt geschrapt, zodat er minder storingen en uitval zal zijn.

Het vernieuwde metronetwerk moet zorgen voor een betrouwbaardere dienstregeling, kortere reistijden en meer capaciteit. Metro’s gaan in de spits tien keer per uur rijden en overdag acht keer per uur. Het netwerk wordt efficiënter ingericht door minder lijnen over hetzelfde spoor te laten rijden.

Volgens Melanie van der Horst, wethouder verkeer en voorzitter van Vervoerregio Amsterdam, zorgt het nieuwe metronetwerk voor kortere reis- en wachttijden. “Alles bij elkaar opgeteld is dit de beste optie voor de metroreiziger”, laat ze weten.

De komende twee jaar worden dienstregelingen, halte-informatie en kaartmateriaal aangepast, zodat het vernieuwde, toekomstbestendige metronetwerk in 2027 zonder problemen van start kan gaan.