De meeste medewerkers van De Zorgcirkel hebben begin deze week een brief ontvangen met de oproep om zich te laten vaccineren tegen het coronavirus. In de brief staat naast uitgebreide uitleg over de vaccinatieprocedure ook het telefoonnummer waarnaar gebeld kan worden om twee afspraken in te plannen. Er wordt zowel een afspraak gemaakt voor de eerste als de tweede vaccinatie na 21 dagen.
Toch blijkt het maken van een afspraak nog niet zo makkelijk. De telefoonlijn is namelijk continue overbelast en het lukt vaak niet om iemand aan de lijn te krijgen om de afspraken in te kunnen plannen. Omdat de medewerkers van De Zorgcirkel het zich niet kunnen permitteren om de hele dag aan de telefoon te hangen, laten sommigen dit klusje over aan hun partner.
Monique Torenstra kreeg van haar man Richard de opdracht om een afspraak te maken voor hem, en haar geduld werd behoorlijk op de proef gesteld. “Ik was al vanaf gistermiddag aan het bellen, maar kwam er niet doorheen”, laat zij aan onze redactie weten. “Ik kan de woorden dat er teveel mensen naar het nummer bellen en het verzoek om het over een half uur nogmaals te proberen inmiddels niet meer horen”, zucht ze toch enigszins lachend.
Maar de aanhouder wint en vanochtend lukte het Monique eindelijk om voor haar man een afspraak in te plannen. “Toen ik vanochtend voor de zoveelste keer had gehoord dat ik het over een half uur nogmaals moest proberen, besloot ik gewoon al een minuut later terug te bellen. Zowaar kwam ik er toen doorheen.” Maar ook toen was ze er nog niet. Wegens de wet op de privacy mag je namelijk niet zomaar een afspraak voor iemand inplannen. “Mijn man moest zelf toestemming geven aan de, overigens heel vriendelijke, medewerkster aan de andere kant van de lijn.”
Via de vaste lijn werd Richard gebeld door Monique en door beide telefoons op speaker te zetten, kon hij toestemming geven en mocht Monique de afspraak inplannen. Midden februari heeft Richard straks beide prikken gehaald en moet hij als het goed is beschermd zijn tegen het coronavirus.