Margareth Runderkamp is met ingang van 1 januari 2026 benoemd als lid van de accreditatiecommissie voor onderwijsbestuurders. Deze commissie beslist of een bestuurder geaccrediteerd wordt. De accreditatiecommissie, nu bestaand uit voorzitter Peter van Lieshout en lid Femke Geijsel, is hiermee weer op volle sterkte. “Met het accreditatiestelsel neemt onze sector eigen verantwoordelijkheid. Dat is een goede zaak. Ik draag daar graag een steentje aan bij,” aldus Margareth Runderkamp.

Margareth Runderkamp is benoemd door vertegenwoordigers van de deelnemende organisaties: Henk Hagoort (voorzitter VO-raad), Annet Dries (vicevoorzitter PO-Raad) en Arn Bressers (bestuurslid VvOB). Ze kwam als meest geschikte kandidaat naar voren uit de procedure waarop veel sollicitaties binnenkwamen. Runderkamp heeft jarenlange bestuurservaring in het funderend onderwijs. In haar laatste functie was ze bestuursvoorzitter van SKOV in Volendam. Runderkamp staat in de sector bekend als een verbinder, koersvast en bestuurlijk integer. “Om het perspectief van de bestuurder stevig te verankeren in de accreditatiecommissie, is Margareth Runderkamp benoemd als nieuw lid. Met haar brede bestuurlijke ervaring en deskundigheid vormt zij een waardevolle versterking van de commissie,” aldus Annet Dries.

Runderkamp: “Nu ik niet langer werkzaam ben als bestuurder, zet ik mij graag in voor het blijvend professionaliseren van goed bestuur. Bestuurders dragen een grote verantwoordelijkheid in een complex maatschappelijk krachtenveld. Een betrouwbare accreditatiesystematiek en een organisatie die zorgdraagt voor de kwaliteit van accreditatie is daarbij van groot belang.” Runderkamp maakte zich eerder sterk voor accreditatie door als bestuurslid van de VvOB en diens voorganger draagvlak te creëren onder collega-bestuurders. In november dit jaar treedt ze af als bestuurslid en vicevoorzitter van de beroepsvereniging.

Accreditatie voor bestuurders in het funderend onderwijs is een initiatief van VvOB, PO-Raad en VO-raad. Op basis van het beroepsprofiel voor onderwijsbestuurders toetsen deelnemers of zij hun rol vervullen in overeenstemming met de criteria uit het beroepsprofiel. Ze vergroten hun reflectief vermogen en onderzoeken hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen. Het traject bestaat onder meer uit een 360-gradenfeedback, het schrijven van een ontwikkelplan op basis van een zelfevaluatie en een gesprek met twee auditoren. Op basis van het adviesrapport van de auditoren beslist de accreditatiecommissie of de onderwijsbestuurder geaccrediteerd wordt. Accreditatie vervangt niet de werkgeversrol van het intern toezicht; beslissingen over zaken als aanstelling en functioneren van een bestuurder horen thuis bij de Raad van Toezicht.

PO-Raad en VO-raad hebben met hun leden afgesproken dat zij zich één keer in de vijf jaar laten accrediteren. Vanaf 1 januari 2026 gaat hiervoor een onafhankelijke accreditatieorganisatie van start. Sinds 2024 is een groot aantal bestuurders al geaccrediteerd via een pilot en een overbruggingsvariant.