Bij de gemeente merkt men op dat mensen berichten van de gemeente in hun Berichtenbox missen, waardoor zij aanmaningen ontvangen.

Normaal gesproken ontving u berichten of aanslagen via de post. Als u de Berichtenbox van Mijn Overheid heeft geactiveerd, ontvangt u deze berichten digitaal. Houd daarom uw Berichtenbox goed in de gaten.

De gemeente Edam-Volendam verstuurt bijvoorbeeld het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen en WOZ-beschikking via de Berichtenbox. De Berichtenbox is een persoonlijke, beveiligde postbus voor digitale berichten van de overheid. In de Berichtenbox kunt u digitale berichten ontvangen, bewaren en beheren van onder meer de Belastingdienst, RDW, SVB, UWV en de gemeente. U logt veilig en gemakkelijk in met uw DigiD.

Berichten gemist?

Kijk in uw MijnOverheid-account of u een e-mailadres hebt gekoppeld. Zo niet; doe dat alsnog en stel ook een herhaalnotificatie in. Dan krijgt u een e-mail als er nieuwe post in uw Berichtenbox zit.

Hulp bij het gebruik van de Berichtenbox

Misschien kunt u iemand in uw directe omgeving vragen u te helpen. Zoals een familielid of een kennis. Mocht het niet lukken, dan kunt u altijd de Helpdesk Digitale Post bellen: 0800 – 235 83 52 (gratis).

Iemand machtigen

Als u iemand machtigt om uw belasting- of toeslagzaken voor u te doen, kan die persoon met die machtiging ook uw digitale berichten lezen, hetzij vanuit zijn eigen Berichtenbox, hetzij door in te loggen op Mijn Belastingdienst of Mijn toeslagen. Hebt u iemand gemachtigd, dan kunt u zelf uiteraard nog steeds uw berichten lezen in uw eigen Berichtenbox. U kunt uw machtiging ook altijd weer intrekken.

Een gemachtigde heeft een machtigingscode nodig om aan de slag te kunnen. Lees bij machtigen.digid.nl hoe u dat regelt.

De Berichtenbox app

Post van de overheid direct lezen op uw mobiel of tablet? Dat kan met de Berichtenbox app van MijnOverheid. Zodra er nieuwe post is, ontvangt u een melding. Inloggen doet u makkelijk en snel met alleen een pincode. U activeert de app eenmalig met uw DigiD.