De stevige onderhandelingen die de Zaanse grootgrutter Albert Heijn met zijn leveranciers voert, leidt tot veel lege schappen in de winkels. Het is een ultieme ingreep van de supermarkt om de bevoorraders, die meer geld willen, over de knie te krijgen. Dat schrijft het Noordhollands Dagblad.
Gatenkaas, Conimex-artikelen, inlegkruisjes, cola light zijn enkele producten waarvan de schappen leeg zijn. Ook bij supermarkten als de Jumbo en de Lidl zijn steeds meer schappen leeg en verschijnen er steeds vaker bordjes met de tekst “Excuses, nu niet verkrijgbaar”.
Veel leveranciers eisen meer geld, vanwege de hogere kosten voor energie en grondstoffen. Supermarkten willen echter de laagste prijs voor hun klanten behouden om zo hun concurrentiepositie niet te verliezen. Dat maakt dat prijsonderhandelingen tussen leveranciers en supermarkten nu op het scherpst van de snede gespeeld wordt, desnoods met lege schappen tot gevolg.
Eerder voerde Albert Heijn al een flinke battle met Nestlé, moederbedrijf van o.a. Maggie, Nescafé en KitKat. De producten waren als gevolg hiervan enkele weken niet te vinden in de schappen van de supermarkt. Inmiddels hebben beide partijen een overeenstemming bereikt en zullen die producten straks weer in de schappen liggen. Maar over diverse andere producten is die strijd dus nog niet gestreden.
Vreemd genoeg laat een woordvoerder van Albert Heijn aan de krant weten dat zij zich niet herkent in het beeld van lege schappen. Er zouden momenteel ook geen problemen zijn met leveranciers.
Retaildeskundige Fred Rutgers laat desgevraagd weten dat hoe zeer de supermarkten ook proberen de prijzen laag te houden, producten met schaarste op de grondstoffenmarkt of die van ver aangevoerd moeten worden, zoals koffie, zullen stijgen. Maar ook de prijs van een doorsnee product als bijvoorbeeld tarwebrood stijgt momenteel fors. Vooral mensen met een krappe beurs zullen behoorlijk last krijgen van de inflatie die momenteel hoogtij viert.