Nu er steeds meer elektrische auto’s en openbare laadpalen in Purmerend verschijnen, is er ook steeds vaker sprake van het betrekkelijk nieuw fenomeen ‘laadpaalkleven’: Mensen die hun auto ook nadat deze volledig is opgeladen op de plek laten staan en anderen de kans ontnemen om hun voertuig er te kunnen op laden.

Steeds vaker krijgt raadslid Jordi Alberts berichten binnen van het zogeheten ‘laadpaalkleven’. Er blijkt zelfs al een website te bestaan (laadpaalklever.info) waar dit probleem wordt aangekaart en daarop blijkt dat auto’s in Purmerend gemiddeld een uur en zes minuten langer aan de laadpaal staan dan het landelijk gemiddelde.

Alberts vindt dat het college onderzoek moet doen naar het het laadpaalkleven in Purmerend. Hij verwijst tevens naar de gemeente Utrecht die inmiddels al geëxperimenteerd met een manier om laadpaalkleven tegen te gaan. Daar wordt nu als proef een extra tarief in rekening gebracht wanneer automobilisten hun voertuig te lang aan de laadpaal laten staan. Mocht de gemeente Purmerend (nu nog) niet zover willen gaan, dan zouden er op zijn minst borden geplaatst kunnen worden met de oproep dat men de auto dient te verplaatsen zodra deze opgeladen is, aldus Alberts namens Gemeentebelangen.