In 2018 heeft de gemeente Edam-Volendam het ‘Verkeersplan Edam-Volendam 2018-2023’ vastgesteld. Hiervoor heeft een uitgebreide participatie plaats gevonden over wat inwoners belangrijk vinden, waar knelpunten zijn en welke mogelijke oplossingen er zijn inzake verkeer en vervoer in de gemeente Edam-Volendam. Hieruit is naar voren gekomen dat er in het centrum van Edam voor met name voetgangers en fietsers knelpunten worden ervaren op het gebied van veiligheid en leefbaarheid.
- Inzake verkeersveiligheid is in het verkeersplan het volgende opgenomen: De smalle straatjes en grachten zijn niet berekend op de drukte van de huidige hoeveelheid autoverkeer, fietsers, voetgangers en soms ook (bestemmings-)vrachtverkeer. Autoverkeer heeft op dit moment zoveel ruimte, dat fietsers en voetgangers in de verdrukking kunnen komen. Op de grachten wordt hard gereden en in combinatie met smalle of ontbrekende trottoirs zorgt dit voor onveilige situaties.
- Inzake de leefbaarheid is in het Handboek Inrichting Openbare Ruimte (HIOR) het volgende opgenomen: In een toekomstbestendige binnenstad, verdienen voetgangers meer ruimte. Een mogelijke optie om ruimte in het straatprofiel van de grachten te winnen is het wijzigen van tweerichtingsverkeer naar eenrichtingsverkeer. Een gevolg is bijvoorbeeld dat er aan de zonnige zijde van de Voorhaven ruimte ontstaat voor een verblijfsgebied.
Verbindende wegen tussen de grachten
Naar aanleiding van de probleemanalyse in het ‘Verkeersplan Edam-Volendam 2018-2023’ en de voorgestelde oplossing in het HIOR is het voorstel om op de Nieuwehaven, Achterhaven en Voorhaven eenrichtingsverkeer in te stellen, zoals aangegeven op de tekeningen. Er is voor gekozen om de verbindende wegen tussen de grachten tweerichtingsverkeer te houden om te voorkomen dat men de hele gracht af moet rijden om op de andere gracht te komen. Wanneer dit echter in de praktijk tot onveilige verkeerssituaties leidt zal ook hier eenrichtingsverkeer ingesteld worden.
Voor de meest ideale en veilige verkeerssituatie zal er in 2021 ook aangevangen worden met het aanpassen van de infrastructuur op de grachten, waar het eenrichtingsverkeer wordt ingesteld. Hierbij zal er een smaller profiel voor het autoverkeer gerealiseerd worden waardoor en meer ruimte voor de fietser en voetganger komt.
Participatie
Voor het instellen van het eenrichtingsverkeer heeft er nog een aparte participatie plaatsgevonden. 35 Bewoners hebben een reactie gegeven, waarvan 30 positief waren over het instellen van eenrichtingsverkeer en 5 reacties negatief. De grootste reden van de negatieve reacties ging over het feit dat er geen noodzaak is voor het instellen van eenrichtingsverkeer.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.