Samenwerking met andere ketenpartners

Het Dijklander ziekenhuis, het ZMC , de GGD, ouderenzorg en de huisartsenzorg werken in de regio Zaanstreek-Waterland al weken heel nauw samen. Meerdere keren per dag overleggen de crisisteams van de verschillende organisaties met elkaar. Ze houden elkaar op de hoogte van de ontwikkelingen en mogelijke knelpunten. Ze passen de zorgprocessen tussen partijen steeds aan op wat gaat komen.

De rol van de GGD, GHOR en de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland

De GGD, GHOR en de veiligheidsregio spelen een belangrijke rol in de samenwerking met andere partijen. Samen met de veiligheidsregio zijn de ‘opschaallocaties’ de topsporthal de Koog in de Zaanstreek en de Beuk in Purmerend voor Waterland opgezet en ingericht. Dit gaat steeds in overleg met het crisisteam van de HZW huisartsenzorg.

Rode Kruis en Spurd

Het Rode Kruis en Spurd spelen een belangrijke rol in het oprichten en samenwerken in de locaties. Zij worden enorm blij van de inzet alle mensen die ons willen helpen.

Waarom worden er twee locaties ingericht?

Er worden twee locaties ingericht om de huisartsenzorg zo lang mogelijk te continueren. Men weet dat onze huisartsen een grote golf patiënten zullen zien. Onze huisartsen en assistentes kunnen het merendeel van de patiënten zelf afhandelen. Dat kan vaak ook nog heel goed telefonisch. Het is van belang dat de huisartsenzorg goed georganiseerd is, zodat er onnodige ziekenhuisbezoeken kunnen worden voorkomen.

Ziekenhuizen zullen namelijk net als de huisartsenzorg zwaar belast gaan worden. Ook kunnen huisartsen en doktersassistenten ziek worden, waardoor praktijken de dagelijkse zorg minder goed aan zullen kunnen. Samen met de huisartsen wordt geprobeerd dat probleem dan zo goed zo goed mogelijk oplossen. Op de twee locaties bereidt men zich in verschillende fasen voor op de patiënten die komen gaan want ‘Failure in preparation = preparation to failure’

Locatie inrichting

Een schoon en een geïsoleerd deel met huisartsenspreekkamers. Ook het Salt heeft prikpunten op de locaties, waar alleen mensen met een afspraak worden toegelaten.

Wat dienen patiënten te weten voor een afspraak bij de huisarts

Bel bij vragen over corona, als je niet echt ziek bent eerst het RIVM nummer 0800-1351 voor informatie over corona of kijk op Thuisarts.nl. Thuisarts wordt elke dag bijgewerkt. Daar is een team van 15 mensen dagelijks mee bezig. Er staan ook prima filmpjes op.

Wanneer een patiënt zich echt ziek voelt kan hij/ zij telefonisch overdag contact opnemen met de eigen huisartsenpraktijk of de HAP ’s avonds, ’s nachts en in het weekend. De huisartsen bepalen of een consult nodig is. Een patiënt moet voordat hij belt de temperatuur opnemen. Tel uw ademhaling en vertel zo duidelijk mogelijk sinds wanneer u ziek bent, en hoe het beloop is. Wordt u zieker of juist wat beter? Als de huisarts een consult nodig vindt, krijgt de patiënt een afspraak op een locatie waar we de patiënt kunnen zien.

Patiënten zonder afspraak worden niet gezien. Want om besmettingsgevaar voor iedereen te beperken is het van belang dat er zo min mogelijk contact is tussen mensen.

Huidige situatie

Op dit moment is de stroom van patiënten vrij continue. We zien nog geen toename. Ongeveer 70% kan telefonisch worden afgehandeld waardoor er geen fysiek contact nodig is, 35% heeft een consult nodig en in gemiddeld 5% is er een visite nodig. Ongeveer 10% van de patiënten die door huisarts werd gezien i.v.m. Covid-19 verdenking tijdens een consult werden vrijdag doorgestuurd naar de SEH voor verder onderzoek.