Honderden Purmerenders hebben woensdag een verkeerde mail ontvangen van Stadsverwarming Purmerend. De fout lijkt te zijn ontstaan omdat er persoonsgegevens zijn verwisseld.

De mail betrof informatie over de tijdelijke verhoging van het voorschotbedrag. Hierin lijken namen, adressen en zelfs het geslacht van bewoners te zijn verwisseld. “Mijn man heet nu opeens meneer Kuis; het klantnummer is gewijzigd” vertelt Purmerender Dagmar aan NH Nieuws. “En we krijgen een verkeerde eindafrekening.”

Stadsverwarming Purmerend (SVP) zorgt al langere tijd voor onrust in Purmerend. In de Facebookgroep ‘Wij Purmer-Zuiders’ en ‘Stadsverwarming Purmerend klachtendossier’ stapelen de bezorgde berichten zich op. “Is er iemand die de mail WEL op de juiste naam ontvangen heeft?”, vraag Myrna zich hardop af in de Facebookgroep. “Ik ben net wakker geworden en heet nu meneer Huls volgens de mail”, schrijft Richard Gerecsey.

In de groep wordt opgeroepen om massaal een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. “Het vervelendste is dat SVP totaal niet bereikbaar is”, vertelt Dagmar.

“Het is heel belangrijk om personen op de hoogte te stellen”, vertelt een woordvoerder van de Autoriteit Persoongegevens. “Mensen moeten zich kunnen weren en op de hoogte zijn van een lek. Dan kunnen ze hun wachtwoord veranderen en alert zijn op vreemde telefoontjes.”

Stadsverwarming Pumerend zegt in haar reactie dat ze de fout hebben aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. ,,SVP neemt zijn verantwoordelijkheid in deze en heeft, ondanks de beperkte impact, deze fout aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Verder zijn maatregelen genomen om dit in de toekomst te voorkomen.”

Bron: NH Nieuws – Melle Bos en Noordhollands Dagblad