Alle bij de gemeente bekende organisatoren van evenementen hebben een brief ontvangen van de burgemeester met het verzoek om vóór 1 november opgave te doen van de in 2020 te houden evenementen, voor vermelding op de evenementenkalender. Tevens is in de brief een toelichting opgenomen met betrekking tot het aanvragen van de benodigde evenementenvergunning.

Hier de verzonden brief:

Zoals u wellicht weet zijn in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van onze gemeente bepalingen opgenomen voor het houden van evenementen, feesten, optochten, wedstrijden en dergelijke. Om de bescherming van de openbare orde en veiligheid rondom evenementen e.d. zoveel mogelijk te kunnen waarborgen is een vergunningstelsel ingevoerd. Dit betekent dat een ieder te allen tijde dringend verzocht wordt om voor een beoogd evenement een vergunning aan te vragen bij de burgemeester van Edam-Volendam, met dien verstande dat een vergunning voor een klein evenement (bijv. een braderie) 8 weken en een vergunning voor een groot evenement (bijv. Kermis en Waterdag) 6 maanden voor het beoogde evenement aangevraagd dient te worden.

Evenementenkalender

Organisatoren worden dringend verzocht om uiterlijk op 1 november voorafgaande aan het jaar waarin een evenement plaats moet vinden, de burgemeester van dat voornemen in kennis te stellen. Op basis van de kennisgevingen wordt telkens de evenementenkalender voor het komende kalenderjaar vastgesteld. De lokale evenementenkalender wordt ingevoegd in de regionale evenementenkalender (regio Zaanstreek-Waterland) en zal niet alleen als algemeen toetsingskader worden gebruikt, maar dient ook voor het opstellen van dienstroosters van hulpdiensten (capaciteitsreservering), gemeentelijke (infrastructurele) projecten e.d. Indien derhalve een evenement hierin niet is opgenomen kan dat leiden tot het onthouden van een vergunning.

  • Echter, een vermelding op de evenementenkalender wil niet zeggen dat ook vergunning is/wordt verleend om het evenement te mogen organiseren/houden.
  • Overigens staat het u vrij om naast de optie voor de evenementenkalender ook de aanvraag voor het te houden evenement alvast in te dienen. Dit geeft ruim op tijd duidelijkheid en u weet al dan niet aan welke voorwaarden u dient te voldoen.
De regeling in de APV

Het houden van een evenement etc. is slechts toegestaan, indien daarvoor een vergunning door de burgemeester is verleend. Een ieder dient, afhankelijk van de omvang van het beoogde evenement, 8 weken respectievelijk 6 maanden voor het organiseren/houden van een evenement schriftelijk een aanvraag in te dienen voor het verkrijgen van een vergunning. U vindt hier het online aanvraagformulier.

In sommige gevallen is ook een ontheffing voor het schenken van (zwak) alcoholische dranken vereist. Kijk hier voor meer informatie.

Uw opgave voor vermelding op de evenementenkalender 2020 zie ik gaarne tegemoet vóór 1 november aanstaande en dient gericht te worden aan:

De burgemeester van Edam-Volendam
T.a.v. de sectie Algemeen Juridische Zaken
Postbus 180
130 AD Volendam

Indien u twijfelt over de grootte van uw evenement of voor vragen over het bovenstaande kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met mevrouw C. Schagen / W. Rebel van de sectie Algemeen Juridische Zaken, telefoonnummer (0299) 398 398.