Brandweer, ambulancezorg en de provincie Noord-Holland slaan de handen ineen om wachttijden voor bruggen te minimaliseren.
Deze zomer onderzoeken zij of de vertraging voor nood- en hulpdiensten met spoed als gevolg van brugopeningen verminderd kan worden. Hiervoor is het van belang dat de communicatie tussen de meldkamers, de chauffeurs van ambulances en brandweer én de brugwachters zo optimaal mogelijk verloopt.
Pilots
Deze zomermaanden wordt met slimme technieken in drie pilots onderzocht of de informatie-uitwisseling tussen de brugwachter, de meldkamer en de chauffeur van de brandweerwagen of ambulance verbeterd kan worden. De bedoeling is dat brugwachters beter geïnformeerd zijn over spoedritten van de nood- en hulpdiensten zodat zij de bruggen (indien mogelijk) beschikbaar houden. Aan de andere kant kunnen chauffeurs van de nood-en hulpdiensten beter geïnformeerd zijn over de beschikbaarheid van de bruggen en wordt hun routeadvies daar automatisch op aangepast.
Gedeputeerde bereikbaarheid en mobiliteit Jeroen Olthof: “Als iedere seconde telt, kan de inzet van deze slimme technieken van levensbelang zijn.”
Vervolg
Bij een aantal bruggen in de gemeente Haarlemmermeer wordt onderzocht of de technieken tot minder wachttijden voor ambulances en brandweer leiden. Eind van dit jaar zijn de resultaten bekend en wordt besloten of de slimme technieken en deze werkwijzen grootschalig geïmplementeerd kunnen worden.
Slim, schoon en veilig reizen in Noord-Holland
De provincie investeert volop in Smart Mobility-maatregelen om slim, schoon en veilig reizen in Noord-Holland mogelijk te maken. Deze pilots zijn daar een voorbeeld van.
Meer informatie
Met vragen kunnen geïnteresseerden contact opnemen met het servicepunt van de provincie, bereikbaar op 0800- 0200600 (gratis) of per mail: [email protected]. Kijk voor meer informatie over Smart Mobility op de website.
Bron: Provincie Noordholland