Het is voorlopig onzeker of er betaald parkeren komt in het centrum van Edam en Volendam. Het inmiddels omstreden plan werd donderdagavond voor het eerst besproken in de gemeenteraad, maar bij meerdere partijen waren grote twijfels. Zij dringen nu aan op aanvullend onderzoek en meer inspraak van burgers. Ondertussen wachten de inwoners van beide dorpen gespannen af.
Eerder deze maand maakte het college bekend dat het betaald parkeren wil invoeren op acht grote parkeerterreinen en langs één winkelstraat in de toeristische delen van Edam en Volendam. Het gaat onder meer om de Baanstraat in Edam en de Julianaweg en het AMVO-terrein in Volendam.
Het idee achter het plan is simpel: hoe centraler je parkeert, hoe meer je betaalt. Zo kost een uur parkeren op het Marinapark aan de rand in Volendam straks 1,50 euro, terwijl parkeren dichter bij de haven 2,50 euro kost. In de omliggende woonstraten geldt bovendien een maximale parkeerduur van dertig minuten, te regelen met een blauwe schijf.
Met deze maatregelen wil de gemeente bezoekers aansporen om hun auto buiten het centrum te zetten. Volgens het college is de parkeer- en verkeersdrukte in deze gebieden te hoog, vooral door het grote aantal toeristen en dagjesmensen. Dit heeft een negatieve invloed op de ‘leefbaarheid’ en ‘veiligheid’ van de bewoners, zo valt te lezen in het voorstel.
Een hoop haken en ogen
Toch krijgt het nieuwe parkeerbeleid voorlopig weinig bijval van de gemeenteraad. Tijdens de eerste bespreking van de plannen donderdagavond bleek geen enkele partij direct voorstander.
Opmerkelijk genoeg ging de kritiek niet zozeer over het betaald parkeren an sich. Veel fracties, zowel binnen de coalitie als de oppositie, staan daar juist wel positief tegenover. Sean Tol (GroenLinks) benadrukt bijvoorbeeld dat betaald parkeren de buurten ‘fijner’ en ‘veiliger’ maakt. “Er razen nu auto’s voorbij in straten die nooit ontworpen zijn om een massale autostroom aan te kunnen. Met betaald parkeren stimuleren we inwoners om meer gebruik te maken van de fiets en minder van de auto”, aldus Tol.
Waar de meeste partijen wél moeite mee hebben, is de manier waarop het plan nu is uitgewerkt. Dat kent nog te veel losse eindjes, zeggen zij. Een belangrijk punt van kritiek is het gebrek aan inspraak. “Inwoners zijn nauwelijks meegenomen in dit plan”, stelt Saul Jonk (BVNL). “Terwijl dit soort besluiten voor enorm veel maatschappelijke onrust zorgen. Wellicht is het allemaal veel te snel gegaan.”
Ook wijst Lisa Marie Kes (Volendam 80) op het ontbreken van een juridische onderbouwing. Ze vindt het onduidelijk wat het college precies verstaat onder ‘parkeerdrukte.’ “Bij welke drukte is betaald parkeren volgens het college gerechtvaardigd?”, vraagt zij zich af.
Klanten verliezen of overlast tegengaan?
Ondertussen kijken de inwoners van Edam en Volendam gespannen toe. Tijdens een rondgang door de dorpen wordt duidelijk dat het plan, hoewel het nog niet definitief is, voor veel onvrede zorgt.
Daniëlle van der Kwast van modezaak Byoux Nancy is er op zijn zachtst gezegd ‘niet blij mee.’ Haar winkel ligt aan de drukke Julianaweg en heeft een paar parkeerplekken direct voor de deur, die straks allemaal betaald moeten worden. “Ik ben er zwaar op tegen. Ik denk dat mijn klanten sneller zullen doorrijden. Of online gaan bestellen”, zegt ze bezorgd.
Een paar kilometer verderop, bij het Chocoladewinkeltje aan het Spui in Edam, klinkt een vergelijkbare toon. Hoewel deze winkel geen parkeerplaatsen voor de deur heeft, maken veel bezoekers gebruik van het parkeerterrein bij de Baanstraat. Een klant die net een onsje chocolaatjes heeft gekocht, wil haar verhaal delen: “Het is gewoon bezopen”, zegt ze. “Mijn dochter parkeert altijd langs de Singelweg en neemt daarna de bus naar haar werk. Nu moet ze dubbel betalen. En dat allemaal om de gemeentekas te spekken.”
Toch zijn er ook inwoners die wel iets in het plan zien. Marieke bijvoorbeeld, die werkt in een schoenenwinkel in winkelcentrum Havenhof, vlak bij de Volendamse dijk. Ondanks haar zorgen over het mogelijke klantverlies, ziet ze ook de andere kant van de medaille. “Ik woon in het centrum van Volendam”, vertelt ze. “En ik kan daar nooit parkeren, terwijl ik gewoon een vergunning heb. Dat is soms wel vervelend.”
Hoe nu verder?
Voor Marieke en de andere inwoners van Edam en Volendam blijft het voorlopig onduidelijk of en wanneer het betaald parkeren wordt ingevoerd. Afgelopen donderdag dienden de partijen Volendam 80, BVNL, Zeevangs Belang en het CDA een motie in waarin zij aangeven dat het nog te vroeg is om nu een definitief besluit te nemen. De motie werd met een ruime meerderheid aangenomen.
De partijen pleiten hierin voor een aanvullend onderzoek, een pilot om het beleid in de praktijk te testen, en een participatietraject met inwoners. Wethouder van verkeer Kees Schilder (Volendam 80) toonde begrip voor de motie en erkende dat het voorstel nog niet ‘besluitrijp’ is.
Wanneer dat wél het geval is, moet nog blijken. Aanvankelijk zou de gemeenteraad volgende maand stemmen, met als doel om het betaald parkeren per 1 januari 2026 in te voeren. Die planning lijkt nu van de baan.