Als de gemeenteraad op 26 juni 2025 instemt, gaat het parkeerbeleid in het centrum van Edam en de oude kom van Volendam grondig op de schop. Dan wordt de knoop doorgehakt; wel of geen betaald parkeren? Bewoners en ondernemers ervaren overlast van onder andere toeristen en dagjesmensen, en daar zou betaald parkeren verandering in moeten brengen.
Een groot deel van de dagjesmensen, toeristen en inwoners uit de regio zorgen vooral in de lente en zomer voor overlast. Een groot deel parkeert de auto in de woonstraten, waar tot nu toe een relatief soepele parkeerschijfregeling gold. Daardoor staan straten volgens mediapartner Regio Purmerend vaak urenlang vol, tot frustratie van bewoners die zelf geen plek meer kunnen vinden. De gemeente wil die situatie nu aanpakken door het parkeren te reguleren én te sturen.
Acht grote parkeerterreinen
Het nieuwe beleid voorziet in betaald parkeren op acht grote parkeerterreinen, waaronder de Baanstraat in Edam en het Marinapark, Amvo en Slobbeland in Volendam. De tarieven zijn gedifferentieerd. Zo betaalt een bezoeker op de Baanstraat 2,50 euro per uur voor de eerste drie uur, oplopend tot 10 euro vanaf het vijfde uur.
Parkeren aan de centrumrand
Op de terreinen Singelweg en P2-Marinapark geldt een lager tarief en mag onbeperkt worden geparkeerd. Daarmee worden bezoekers aangemoedigd om juist aan de randen van het centrum hun auto te laten staan, terwijl kort parkeren in de buurt van winkels wél mogelijk blijft.
Ontheffing voor inwoners
Een belangrijk aspect van het plan is de regeling voor inwoners van Edam-Volendam. Zij mogen op de betaalde parkeerterreinen de eerste anderhalf uur gratis parkeren. Dat is gelijk aan de huidige maximale parkeertijd in de parkeerschijfzones.
Bewoners kunnen daarnaast een ontheffing aanvragen voor de woonstraten, zodat zij niet beperkt worden door de nieuwe regeling. Voor een tweede auto is het mogelijk om een vergunning te verkrijgen op een van de grote parkeerterreinen.
Het nieuwe parkeerregime brengt ook financiële gevolgen met zich mee. De eenmalige investering voor parkeerautomaten en infrastructuur bedraagt ruim een ton. Jaarlijks kost het systeem de gemeente ongeveer 272.000 euro aan beheer en handhaving, maar daar staat tegenover dat de verwachte opbrengsten boven de 735.000 euro liggen.
Per saldo levert het beleid dus ruim vier ton per jaar op, geld dat volgens de gemeente deels terugvloeit in verbetering van de openbare ruimte en extra handhaving.
Ondernemers verdeeld
Ondernemers zijn verdeeld over het plan. Sommigen vrezen dat klanten wegblijven als ze moeten betalen voor een parkeerplek. Anderen zien juist kansen, omdat de doorstroming in de winkelstraten toeneemt en plekken dichter bij de winkels vaker vrijkomen voor nieuwe klanten. Voor het winkelpersoneel, dat vaak verder van huis werkt, komen er speciale ontheffingen beschikbaar om op bepaalde terreinen te parkeren
Betalen alleen op parkeerterreinen
Het college van B&W kiest voor de tweede variant, waarin betaald parkeren alleen op parkeerterreinen geldt en niet in de woonstraten. Twee andere varianten, waaronder een variant met betaald parkeren óók in woonwijken, zijn bewust afgevallen omdat ze te belastend werden bevonden of financieel minder aantrekkelijk. Bij deze voorkeursvariant blijft het systeem overzichtelijk en blijft het karakter van de historische woonwijken behouden, aldus het college.
Begin volgend jaar
De invoering is gepland op 1 januari 2026. Met deze nieuwe koers kiest Edam-Volendam voor een striktere regie op parkeren, een financieel houdbaar systeem en een schonere, leefbaardere binnenstad. Of de praktijk straks net zo voorspoedig verloopt als het beleid op papier, zal pas blijken na de invoering in 2026.