Het lijkt de goden verzoeken in Edam-Volendam: tegelijkertijd de Julianaweg reconstrueren én de derde ontsluitingsweg aanleggen. Toch denken de projectmanagers dat de overlast beperkt zal blijven, zo schrijft het Noordhollands Dagblad.

De kritieke fase in de werkzaamheden dient zich aan in het tweede kwartaal van 2024. Naast dat de aanleg van twee vitale rotondes op de Dijkgraaf Poschlaan dan op de planning staan, wordt er tegelijkertijd gewerkt op de Julianaweg aan het gedeelte tussen de Zeestraat en de toekomstige rotonde vij RKAV Volendam. Met name in deze periode wordt er rekening gehouden met elkanders werkzaamheden, zo werd tijdens de themaraadsvergadering van afgelopen donderdag benadrukt. Projectmanager Bas Davidson van wegenbouwer KWS Infra en de gemeentelijke projectleiders Jacco Mak (derde ontsluitingsweg) en Jan-Erik de Haan (Julianaweg) lieten aan de hand van planningen en illustraties zien hoe goed alles op elkaar afgestemd is.

De zorgen nij Volendam80 konden echter niet weggenomen worden. De partij is al langere tijd fel tegenstander van het tegelijkertijd uitvoeren van de twee projecten en vreest een enorm verkeersinfarct. Projectleider Jacco Mak is van mening dat dat wel mee zal vallen. KWS Infra werkt namelijk samen met Traffic Service Nederland, waardoor automobilisten met live navigatie naar de andere kant van het dorp kunnen worden gedirigeerd op momenten dat er ergens iets mis gaat. Volgens Mak zullen er in ieder geval voldoende mogelijkheden zijn om overal te kunnen komen. Daarbij zullen er ook nooit tegelijkertijd afsluitingen zijn. Als de Dijkgraaf Poschlaan dicht is, is de Julianaweg open en andersom. Ofwel Mak is van mening dat de overlast tot een minimum beperkt blijft.

Hoewel er op dit moment op beiden trajecten al werkzaamheden aan de gang zijn, wordt er pas over ruim een jaar (tweede kwartaal 2023) daadwerkelijk op de verkeersader in Edam werkzaamheden uitgevoerd. Op 8 februari staat er een bewonersavond gepland om alles uitvoering te bespreken.