De nieuwe woonwijk op het voormalige Korsnas-terrein lijkt een stapje dichterbij te komen. Het taaie proces loopt al vanaf 2005. Ontwikkelaar BPD start met het uitwerken van een ontwerp op het moment dat de klankbordgroep en de gemeenteraad overeenstemming hebben bereikt over de wijze van ontsluiten. Volgens de plannenmakers, die een rapport van Goudappel Coffeng als uitgangspunt hebben genomen, is de beste optie een ontsluiting via de Baandervesting.

Diverse varianten passeerden in het rapport en in de raad, vorige week donderdag, de revue. Architect Tom Mulleners en Martijn Hemmer (BPD) verwachten dat de beste oplossing loopt via de Baandervesting. Daar wordt – in tegenstelling tot de huidige situatie – eenrichtingsverkeer ingesteld, waardoor verkeer de wijk in kan. Via het Marken (ook eenrichtingsverkeer) kan de wijk weer verlaten worden. De Baanstraat blijft in dat geval tweerichtingsverkeer. De achterliggende woonwijk op het vroeger Fardem-terrein kan via het Marken worden verlaten.

Optie Oud Edam

Uitgaande van zo’n 80 woningen die zo’n zes verkeersbewegingen per woning per dag genereren (in totaal 900) ontstaan er volgens verkeersdeskundigen grote problemen voor de Baanstraat indien die weg, naast toegangsweg tot het centrum van Edam, ook als volledige ontsluiting zal dienen voor de nieuwe woonwijk en de wijk die daar al achter ligt. “Oud Edam hoopt daarmee de Baandervesting autovrij te krijgen. Dat is een sympathiek streven en de mooiste oplossing alleen het verkeer kan dan niet verwerkt worden bij de ingang tussen de twee witte woningen van de Baanstraat.”

Parkeren

In de themabijeenkomst voor de gemeenteraad kwam ook het parkeren aan bod. Afhankelijk van het aantal werkelijke woningen kiest BPD voor een kleine ondergrondse of verdiepte parkeergarage voor alleen bewoners. En dan met name de bewoners van appartementen.

Lege parkeergarage

Een veel grotere parkeergarage, onder meer een wens van de VVD en GroenLinks, is te kostbaar, maakt het moeilijk om tuinen aan te leggen en is geen garantie voor succes, zo betoogden Mulleners en Hemmer. Ze noemden de parkeernorm van 1,5 auto per woning ruim, zeker voor woningen in het centrum. Het grootste deel van deze parkeerplaatsen moet in de wijk zelf worden aangelegd. “We hebben ervaring met ondergrondse parkeervoorzieningen. De praktijk laat zien dat deze eerder leeg dan vol staan. Zeker als er betaald parkeren wordt ingevoerd.”
En zelfs als de gemeente financieel inspringt heeft het idee nadelen. “De verkeersdruk neemt dan alleen maar toe, terwijl de kwaliteit van wonen afneemt.”

Eerste impressie

Hoewel het echte plan pas volgt indien er een definitief besluit valt over de afwikkeling van het verkeer, liet architect Mulleners alvast een eerste impressie zien van zijn ideeën . Mulleners heeft veel ervaring met nieuwbouwprojecten in of nabij oude locaties. Hij is zeer enthousiast over de situering. “Hier komt alles samen! Het hoort bij de stad, maar ligt er toch los van. We maken veel doorkijkjes, er komt veel groen en de woningen zullen in hoogte en breedte en qua kap verschillen, met veel losstaande landelijke woningen aan de vestingkant en appartementen van twee of drie lagen aan met name de Nieuwehaven kant. Op de hoek Nieuwehaven, Baanstraat blijft de parkeervoorziening en staat er een horecagelegenheid met terras ingepland.”

Schuine dam

Na de presentatie kwamen er slechts enkele vragen vanuit de raad. Nico van Straalen (GroenLinks) vroeg zich af of de ingang van de geplande parkeergarage nog gewijzigd kon worden en of de parkeernorm van 1,5 niet verhoogd kan worden. Ook vroeg hij zich af of het verschuiven van de huidige dam (aangelegd begin jaren zestig) richting de Baanstraat, niet verschoven kan worden. De architect ontraadde die optie. “Een schuine dam is visueel heel onnatuurlijk. En verplaatsing is zeer kostbaar.” Ook werd 1,5 auto per woning als ruim ingeschat en ligt de ingang van de parkeergarage in lijn met de voorkeursvariant.

Op een vraag van Kick Maurer (Lijst Kras) over instelling van eenrichtingsverkeer in de Baanstraat was het antwoord duidelijk: dan moet er veel te veel verkeer door het centrum heen.

Dorethy van de Heuvel (VVD) vroeg zich af waar de auto’s van bezoekers moeten komen. “Mensen komen maar zo veel mogelijk op de fiets of lopend”, vond Loek Kras, fractievoorzitter van de grootste raadsfractie. Dat het gemeentebestuur serieus werk lijkt te maken van een parkeervoorziening nabij de Singelweg, bleef onbesproken.

Besluit al genomen

Om vaart te maken in het slepende bouwproject moeten klankbordgroep en gemeenteraad zich nu snel uitspreken. Saillant detail is dat het besluit ( de voorkeursvariant van BPD) feitelijk al in 2011 genomen is door een raadsmeerderheid. Op 19 oktober neemt de raad een besluit over de wijze van ontsluiten.

Bron: Stadskrant